A Space & astronomy forum. SpaceBanter.com

Andre Kuipers Diary part 3

Old January 12th 04, 10:24 AM
Jacques van Oene

Default Andre Kuipers Diary part 3

****Sorry This is in Dutch only !!!!*****

Deel 2: Medische keuring: zes kronen

5 - 11 december 2003

Ik ben de afgelopen weken veel in Nederland geweest. Met mijn ouders en mijn
dochters heb ik Sinterklaas gevierd en ik heb met mijn vriendin veel
ondernomen. Voor ESA en Space Expo moest ik thuis even op de rommelzolder
duiken.

Er komt een tentoonstelling over mijn missie en daar moeten natuurlijk wat
persoonlijke spullen in. Ik kwam echt de leukste dingen tegen. Bijvoorbeeld
de sciencefiction boekjes van Perry Rhodan. Door zijn avonturen ging ik me
echt voor ruimtevaart interesseren. En schoolschriften van de lagere school
met opstellen waarin ik schreef over twee schoolbanken die met een
Gemini-capsule de ruimte in gingen. Het ruimtevaarderbloed zat er al jong in
bij mij.

In Soesterberg heb ik een vest getest van TNO. In dat vest zitten overal
trilelementen, net als die in een mobiele telefoon. Ze geven in de ruimte
aan wat links, rechts, boven en onder is, zodat je je beter kunt oriënteren.
TNO wil weten of het trilvest leven in de ruimte makkelijker maakt en of het
misschien helpt tegen ruimteziekte.
Ik heb het vest alleen aan voor de proef. Verder draag je in het
ruimtestation gewoon makkelijke kleren, een overall of korte broek met
poloshirt. Deze week konden mijn bemanningsleden en ik kiezen welke kleren
we mee willen op de missie. Zelfs de kleuren, zodat je shirts en korte
broeken kan afstemmen met je sokken.

Deze week was de internationale medische keuring voor mijn vlucht. Een paar
strenge Russische artsen wezen op zes van mijn kiezen die mogelijk in de
ruimte af zouden kunnen breken. Met kiespijn kun je in de ruimte niet goed
werken, dus vonden ze dat ik zes kronen moest laten zetten. Als ik geen
astronaut was geweest, dan had het niet gehoeven, maar bij een ruimtemissie
nemen ze natuurlijk geen enkel risico.

Een Duitse luchtmacht tandarts in Keulen kon wel een gaatje voor me
vrijmaken. Dus ging ik 's ochtends na de tests met het vest in Soesterberg
door naar Keulen, om daar vervolgens vier uur in de tandartsstoel te liggen.
Toen alles in orde was ben ik via Brussel teruggereisd naar het
trainingscentrum bij Moskou. Al met al een druk dagje.

De komende week zit ik gewoon weer in Sterrenstad. We zijn begonnen met
trainingen voor de koppeling en volgende week doen we alle procedures voor
de lancering en de eerste uren daarna. Ik ben wel blij dat ik weer aan de
slag kan met oefeningen, je merkt toch dat als je er een tijdje uit bent,
alles weer wat roestig wordt. Vooral voor mijn Russisch kan ik wel weer een
paar bijlessen gebruiken.

--

Jacques :-)

Editor: www.spacepatches.info