A Space & astronomy forum. SpaceBanter.com

Andre Kuipers Diary part 5

Old January 12th 04, 10:28 AM
Jacques van Oene

Default Andre Kuipers Diary part 5

****Sorry This is in Dutch only !!!!*****

Deel 4: Voorlopig een laatste vakantie

25 december 2003 - 8 januari 2004 Mijn kerstvakantie was fantastisch. Eerste
kerstdag was ik in Nederland, gewoon thuis met mijn ouders, mijn vriendin en
mijn jongste dochter. Eten, kadootjes, dat soort dingen; erg gezellig.

Tweede kerstdag zijn mijn vriendin, mijn jongste dochter en ik naar Kiruna
gegaan, driehonderd kilometer boven de poolcirkel in het noorden van Zweden.
Normaal gesproken ga ik graag skiën, maar zo vlak voor mijn ruimtereis
brengt dat te grote risico's met zich mee. Dus hebben we dit keer tochten
gemaakt met sledehonden. Ieder een eigen slee met vier of vijf honden
ervoor. Dwars door de uitgestrekte bossen, bedekt met maagdelijk witte
sneeuw. We sliepen in hutten en voor water hakten we gewoon een wak in het
ijs. Rivierwater is daar zo zuiver dat je het meteen kunt drinken.

Sami

Op een gegeven moment kwamen we bij de Sami terecht, zo heten de Lappen
officieel. Ze vertelden van alles over hun cultuur en over de manier waarop
ze leven. Het is er erg koud, zo'n min dertig graden. Maar wel een
kraakheldere hemel. Je ziet sterren die je in Nederland niet gauw zult zien
en af en toe komt er een satelliet overvliegen. Oud en nieuw hebben we daar
gevierd, met het prachtige Noorderlicht en champagne die terplekke in de
glazen bevroor.

Expositie

Terug in Nederland heb ik wat extra spullen verzameld voor een expositie van
Space Expo in Noordwijk. Het is een tentoonstelling over mijn leven en de
aankomende missie.

Erg leuk, met allemaal oude schoolschriften, opstellen over de ruimtevaart
en andere dingen van vroeger. Ruimtevaart zat er al erg vroeg in bij mij.
Mijn bril ligt er ook bij. Toen ik vroeger jong was, dacht ik net als heel
veel kinderen dat je met een bril geen astronaut zou kunnen worden. Dat
bleek dus niet waar te zijn.

Eregast

Maandag ben ik naar de nieuwjaarsreceptie van het ministerie van Economische
Zaken geweest, als eregast van minister Brinkhorst. We hebben gesproken in
zijn werkkamer en daarna werd ik geïnterviewd op een podium. De ambtenaren
daar verdienen wat mij betreft wel een applausje, ze hebben jarenlang
gewerkt om weer een Nederlander de ruimte in te krijgen. Nu is dat eindelijk
gelukt.

Dit was voorlopig mijn laatste vakantie. Tot de missie in april wil ik me
alleen nog concentreren op de trainingen in Sterrenstad en de experimenten
die ik in de ruimte ga uitvoeren. Nu even geen afleiding meer, want er is
nog heel veel werk aan de winkel.

--

Jacques :-)

Editor: www.spacepatches.info